9 de julio de 2016

"A la hierba (yerba)"

El trabajo de segar y recoger la hierba segada en la Asturias Rural.
Artículo actualizado
Cabruñando el ·Guadañu" santibanezderesoba.blogspot.com
La recogida de la  hierba seca en verano
Cabruñar, v. tr. Adelgazar el corte de la guadaña con el martiellu y la yuncla, coriensesdelconvento.blogspot.com
http://leyendesasturianes.blogspot.com.es
Desde San Pedro hasta finales de julio o principios de agosto, aproximadamente, era el periodo conocido como "el tiempo de la yerba. En algunas zonas se trataba de terminar para Santiago, en otras más tarde. Durante este tiempo se segaba, se curaba y se recogía la hierba seca.
Hasta bien entrada la segunda mitad del siglo XX, la hierba se segaba "a gadaña" (guadaña), una tarea exclusiva de los hombres. Cada segador llevaba la gadaña sujeta sujeta al mango o estil con una "argola"(argolla de hierro), "el corno pra pedra, cachapo, zapicu o colodra" (un cuerno o recipiente de madera para la piedra de afilar) y los "fierros de cabruñar"(el martillo y el yunque). Puestos a segar, cada uno abría el "sou carreiro, maral.lo, maraña o l.liñu"(paso), tan ancho como el tamaño de su brazo, dejando la yerba cortada "nun suco"(en cinturón) a su izquierda. Hacia las nueve se paraba para tomar "a parva" o almuerzo que llevaban las mujeres para el prado, pues se empezaba a segar al amanecer. Los hombres, a continuación, seguían segando hasta mediodía; bebían vino de las botas que los niños se encargaban de que estuviesen llenas y frescas.
Segadores en Saliencia (Somiedo) con gaxapos de madera, cuerno y metal, ca. 1925. Colección de Roberto Álvarez Menéndez. http://nosoydignodetuamor.blogspot.com.es
Cerca del medio día, paraban de segar y "revolvían"(daban la vuelta) a la yerba que se había segado la víspera y después "almorzaban o xantaban" a base de sopa, fabes, chorizo, etc. Eran las mujeres y los niños quienes, por regla general, volvían la yerba, después "s´atopaba con angazos o ságarabataba (se "pañaba" con rastrillos de madera) y, finalmente, se ponía en "murocas, cugurros, morenas o borregas..."(montones) con "horquetas o palas de dientes" (horcas de tres o cuatro dientes). En las tareas de pañar y "amurocar, aborregar o l.levantar" también solían participar los hombres, que después de pasar el sol volvían a segar.
Aunque la hierba se recoge durante el mes de julio e incluso en agosto, como en Asturias no hace mucho sol, y no es raro que pueda llover, después de segar, esmarallar y volver la hierba, aún no está curada, hay que hacerla montones, llamados burros, para que no se moje. A este trabajo se le llama emburricar. http://web.educastur.princast.es
Al día siguiente, si hacía sol, "se abrían las murocas o borregas"( se esparcían los montones), se revolvía y se ponía en "medas o morenas"(montones mayores y pisados); en algunos casos, se hacían "balagares"en el prado, principalmente las casas que no tenían henil.
Carro de hierba en El Condado en los años 60 http://villaflaviana.blogspot.com.es/
La hierba se transportaba con el carro y las vacas. Para que el carro tuviese más capacidad se le ponían unos palos verticales en los laterales, de un metro de altura, cuatro de cada lado, denominados "fumeiros, estendochus o estadoños...", y en la parte de adelante se colocaba un palo ahorquillado, "el cadeixu o furcón" (con dos o tres ramas).

Carro de hierba. Principios del siglo XX  http://www.pueblos-espana.org
El carro lo cargaba un hombre experimentado, con el fin de colocar más hierba, y para evitar el vuelco o cualquier otro percance.
Con frecuencia, muchos hombres, generalmente después de terminar de recoger la hierba de casa, o los de las brañas de vaqueiros de alzada que apenas cultivaban trigo y maíz, iban a la siega a Castilla, a zonas de Babia y Laciana, limítrofes con Asturias, para ganarse algún dinero.
 Mujer a la yerba
FUENTE: Adolfo García Martínez. (Antropología de Asturias) http://leyendesasturianes.blogspot.com.es
______________________________________________
 En "asturianu"
La cultura de la yerba n'Asturies
La siega y recogida de hierba
La gadaña.
La gadaña ye una ferramienta agrícola compuesta d'una cuchiella curva ensertada nun palu usada pa segar yerba, forraxe pal ganáu o ceberes. La llegada de los medios mecánicos la ha llevado al desusu nos países desarrollaos, anque sobrevive en munches zones rurales y realícense campeonatos de siega en zones como Cantabria, Asturies y el País Vascu. Esti preséu requier un diseñu ellaboráu pa que'l so empléu produza bones resultancies. La gadaña componse básicamente d'una "cuchiella y un mangu".
La cuchiella tien forma d'arcu de gran radiu que s'enllarga en punta pola estremidá llibre, esta suel ser d'aceru, más pola so resistencia que pola so maleabilidad. Se consideren nesta llámina trés partes "La corte, el llombu o cantu y el talón". Les gadañes en xeneral tienen toes la mesma forma y les diferencies ente elles dependen de la curvatura de la cuchiella y de la disposición del astil. N'España la más habitual ye la gadaña de mangu rectu, magar nun dexen d'emplegase en munches contornes les de mangu curvu.

Dimensiones de la gadaña.
Les dimensiones de la gadaña varien de 120 a 180 cm. de llargu y 80 ó 92 cm. de llámina, siendo unos 10 cm. l'anchor de la cuchiella nel llugar d'engarcie. El mangu ye de madera y escontra la metá lleva un agarraderu que se suxeta cola mano derecha el "astil" d'aprosimao metru y mediu de llargor, dispon de dos rustes una na parte cimera y otra na metá "maniyes" y n’argolla que sirve pa suxetar asítiense cuñes de madera o correes p'aumentar o menguar l'apertura del ángulu formáu pola cuchiella.

La siega.
La siega ye un llabor agrícola universal y en cada país o rexón tien les sos peculiaridaes, na nuesa tierra esti llabor faise con gadaña. El segador tien de mover el preséu trazando arcos de derecha a esquierda produciendo a cada golpe la corte d'una faxa de yerba, la cual queda depositada nel llau esquierdu formando una especie d'andén. Les resultancies del trabayu dependen de la xera y l'habilidá del segador, ye posible segar al día de 30 a 35 áreas siempre que les condiciones del terrén faciliten la xera.

Segando un prau nel conceyu de Llaviana, década de los sesenta
Fonte: Memoria Digital de Asturias http://www.asturias.es
Afilar la gadaña.
A midida que la xera avanza'l filu la gadaña va perdiendo corte, los golpes con ramines o piedres lu desgasten abondo, asina que pa recuperar el filu y que esti corte selemente la yerba ye precisu afilar cada ciertu tiempu la gadaña. Pa realizar esta operación ye necesariu una pequena incla y un martiellu conocíos como los "fierros de cabruñar", la manera más común de facelo ye dixebrar la gadaña del mangu y asitiar el filu del reves sobre la incla y con golpes de martiellu dir recostruyendo el corte.
Home cabruñando el gadañu, San Martín del Rey Aurelio, añu 1915. 
Fonte: Memoria digital de Asturias http://www.asturias.es
Una forma más rápida anque menos eficiente con filos muy desgastaos ye l'usu d'una piedra d'afilar, esta operación puede realizase más amenudo, inclusive nun momentu ensin tener qu'abandonar la siega. Pa realizar esta operación s’usa la piedra "d’afilar", ésta ye de pocu más d'un palmu con forma ovalada y terminada casi en punta, la lleva el segador dientro de un pequenu recipiente (cachapu) colgáu na so cintura que contien un pocu d'agua y un manizu de yerba col fin de protexela y caltenela húmeda.  

El esmoreñau.
Una vegada segada la yerba, el pasu siguiente yera'l esmoreñau de la yerba pa que se cure "ensugue o maureza" al sol, d'esti llabor xeneralmente encargábense les muyeres y los neños. Dempués de la comida polo xeneral dábase-y la vuelta a la yerba pa que curara bien. Nel casu de qu'a la fin del día nun s'atopara n'estáu óptimu de curáu, recoyiase en pequenos montones conocíos como "cuques" y a otru día si'l tiempu lo permitía se abrín-yos cuques y espardíase la yerba pa que esta terminara de curase.
Una vegada curada la yerba esta solía almacenábase provisionalmente nel mesmu prau nunos montones de mayor tamañu nomaos "balagares" que s’asítieaben cerca de la "corte o cuadra" cola yerba que yá nun cabía nel payar, onde permancía durante dellos díes hasta'l so definitivu treslláu a la tená. La frase "tener mas yerba que tená" frecuente n'otres dómines, referíase a les llimitaciones d'espaciu de dellos ganaderos p'almacenar la yerba nos payares y de esta necesidá nacieron los balagares.

Home metiendo la yerba na tená. Conceyu de Llaviana hacia 1950
Fonte: Memoria Digital de Asturias http://www.asturias.es
La vara de yerba.
Una vara faise atropando alredor d'un palu llargu la yerba segada hasta qu'esi montón adquier una forma que s'asemeya a una gran pera, un llabor que solia realizase nos meses de xunetu y agostu, los más calurosos del añu. Pa llevantar esta gran maravía hai qu'espetar nel suelu una vara d'unos cinco metros de llargor, dempués asítiense na base una serie de cañes seques enxareyaes que reciben el nome de "treme" pa evitar que lo que va ser l'alimentu del ganáu ente en contactu directu col mugor.


Vares de yerba a pocos kilometros d’Uvieu, 
La yerba va asitiándose en redondu alredor del palu por una persona que la va "calcando" mientres otres dende embaxo "apurren" la yerba y asina se-y va dando esa típica forma de pera hasta qu'a la fin y na parte cimera ponse'l "rodiellu" que ye una especie de cuerda gorda fecha cola mesma yerba qu'evita qu'entre l'agua ente esta y el palu, asina la vara de yerba caltien l'interior secu casi impermeable, esto ye de vital importancia pos por dicilo d'una manera coloquial ye la despensa de la que se va alimentar el ganáu pel iviernu.

Peñar la vara de yerba.
La última xera yera peñar la vara, esto facíase pasando'l "garabatu" de riba a embaxo pa favorecer la cayida de l'agua, mesmu sistema que s'utiliza nes cabanes de teitu pa torgar la retención del murgor. Cuando avanza la seronda y métese’l ganáu na corte ye'l momentu d'echar al preselbe la yerba pa alimentar a les vaques per mediu del  "esmesón", ye esti un fierru de pocu más d'un metru de llargor acabáu en punta d'arpón y mangu zarráu pa poder tirar con fuerza y dir entesacándo la yerba amacerada pol pesu la vara.

Home esmesando una facina o vara de yerba
Agora colo de empacar la yerba ye realmente difícil ver balagares por Asturies. Nel bolu esta guardase en verde casi acabante de segar y al tar cerrada en plásticu entra nun estáu de semi podrizu y de hai’l fedor que despiden estos silos al rompelos, de toes formes esta yerba s’utiliza como forraxe pal ganáu. Los ganaderos aseguren que la yerba caltien meyor les sos propiedaes nutritives nestos "silos", ademas la so realización ye menos dificultosa si la  comparamos con la vara de yerba. 

FUENTE:  Xose González González  http://unllugardayures.blogspot.com.es
____________________________________
 

UNOS MINUTOS DE ENTRETENIMIENTO, con "Los Berrones" y La Cirigüeña, grupos Asturianos que canten a Asturias de una manera diferente y divertida.

FUI A LA YERBA !!! - LA CIRIGÜEÑA



Los Berrones Calcar na Tena

______________________________________________________
______________________________________________________
NOTA: Si te ha interesado esta entrada y quieres preguntar, comentar o aportar algo al respecto, puedes dejar un comentario o escribir a mi dirección de “correo del blog” con la seguridad de ser prontamente atendido.

¡¡¡Difunde “El blog de Acebedo”  entre tus amistades!!!

Sígueme en:

·                     § - FACEBOOK - Roberto Cortina Mieres
·                     § Twitter – “El blog de Acebedo”

·                     § - Blog-Blogger.  http://elblogdeacebedo.blogspot.com.es

3 comentarios:

  1. ¿Alguien puede saber sobre la señora llamada "Maruxina", quizá primera propietaria del chalet de Arroxo, que sale de fondo en la foto de la portada del coche de caballos con el matrimonio Vital Aza? Jamás hubiera imaginado que ese chalet fuera tan antiguo en Mieres para ver que no existe prácticamente nada del barrio que yo conocí...Cuando yo habité en mi infancia esa casona en los años 40 del pasado siglo XX ya había carretera general, y el chalet de Jamín Cutiellos justo al lado de acá, pegado a la finca del que se ve en la foto, el cual no estaba rodeado de tanta maleza y soledad...El barrio ya era barrio, con sus calles y aceras...en fin... Sabía que tenía que ser muy antiguo, pero no melo imaginaba tanto. Lo que he visto me ha impresionado profundamente. ¿Sabe alguien algo sobre la historia de la Maruxina que sin duda ya en el siglo XlX lo habitó?

    ResponderEliminar
  2. ¿Por qué ha desaparecido hoy, dia 20/10/2013 la portada que había ayer, que era el coche tirado por un caballo que llevaba el matrimonio Aza, con la casona que se llamó "Chalé de Arroxo de Maruxina" al fondo? Había, además, distintas portadas, según el título del artículo que a continuación se trataba, y hoy, sigue persistentemente sin quitarse de ahí la estación de autobuses del 66.

    ResponderEliminar
    Respuestas
    1. Estimado/a amigo/a, lamento contrariarte pero las portadas del blog son aleatorias y nada tienen que ver con el último artículo publicado, desde julio de 2012 (creación de “El Blog de Acebedo” coloqué distintos fondos y distintas ventanas en el mismo, lo que trato de alguna manera es dar a conocer el Mieres de antaño a todos los visitantes del blog, y para ello dispongo de una gran colección de materia fotográfico de “Mieres antiguo”. Si alguna persona o institución está interesada en alguna de las fotografías que aquí se muestran, naturalmente sin trabajar (limpia y sin el texto que yo coloco), la original y si la tienen, con la firma del autor, se la hago llegar a través del correo electrónico del blog, tras la petición correspondiente y una dirección web donde envíala o enviarlas. Todo el materia fotográfico del que dispongo (y es muchísimo), es para divulgar a los interesados/as, sin ningún problema, esa es una de la máximas de este modesto blog “Dar a conocer la historia de Mieres y Asturias”.
      Muchas gracias por visitar el blog. Saludos.

      Eliminar